Rejestr zmian
Szczegóły informacji
Tytuł nie wyświetlany dla informacji
Akapit nr - brak tytułu
Informuje się, że prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
Gorzowie Wlkp., sygn. akt I S.A./Go 248/09 z 16 czerwca 2009 r., w związku ze
skargą Prokuratora Okręgowego w Zielonej Górze na uchwałę Rady Gminy
Brody z 19 września 2008 r. Nr XX/139/08 w sprawie ustalenia stawek podatku od
nieruchomości , stwierdzono nieważność w/w uchwały w części przyznającej
zwolnienie od podatku od nieruchomości powierzchni budynków pozostałych
przekraczających 50m2 będących w posiadaniu emerytów i rencistów, których
wyłącznym źródłem utrzymania jest emerytura lub renta.
W związku z
tym w roku 2010 zostanie tym osobom ponownie naliczony podatek za 2009 rok bez
zastosowania powyższego zwolnienia. Równocześnie informujemy, że uchwała na rok
podatkowy 2010 również nie zawiera powyższego zwolnienia.
Wyjaśnienie
W dniu 10 kwietnia 2009 r. Prokurator Okręgowy w Zielonej Górze
złożył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. skargę na
uchwałę Rady Gminy Brody z dnia 19 września 2008 r., Nr XX/139/08 w sprawie
ustalenia stawek podatku od nieruchomości, w części obejmującej § 2 pkt 4
Prokurator w swojej skardze wniósł o stwierdzenie nieważności tej części
uchwały, w której Rada Gminy Brody zwalniała z podatku od nieruchomości
powierzchnię budynków gospodarczych przekraczających 50m2 będących własnością
emerytów i rencistów, których wyłącznym źródłem utrzymania jest emerytura lub
renta.
Prokurator uznał, iż rada Gminy nie ma kompetencji do stosowania ulg
podatkowych oraz do ustanowienia zwolnień podatkowych o charakterze podmiotowo -
przedmiotowym.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim 16 czerwca 2009
r. przychylił się do skargi Prokuratora Okręgowego, w którym stwierdzono
nieważność § 2 pkt 4 uchwały Nr XX/139/08 Rady Gminy brody z dnia 19 września
2008 r. w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości . W uzasadnieniu
wyroku Sąd wskazał, iż uchwała w zaskarżonej części narusza przepisy Konstytucji
RP oraz art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Podkreślił, że
rację ma skarżący, iż uregulowane w § 2 pkt 4 zaskarżonej uchwały Rady Gminy
Brody odpowiada pojęciu innej ulgi podatkowej niż zwolnienie przedmiotowe, a
Rada Gminy jest uprawniona na mocy art. 7 ust. 3 ustawy podatkach i opłatach
lokalnych do wprowadzenia tylko zwolnień przedmiotowych. Z uwagi, że
„zwolnienie" dotyczy budynków gospodarczych przekraczających 50 m2, uznać należy
je za inną ulgę niż zwolnienie przedmiotowe. Wprowadzając, na podstawie art. 7
ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych „inne zwolnienia przedmiotowe"
rada Gminy nie może odnosić tego zwolnienia do niektórych tylko podatników.
Zamysłem Rady Gminy Brody było udzielenie ulgi podatkowej emerytom, rencistom, a
art. 217 Konstytucji RP i art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
stanowi, że rada Gminy nie może wprowadzać zwolnień określonym podmiotom.
Zdaniem Sądu niedopuszczalne jest stanowienie przepisów niezgodnych z
Konstytucją, nawet gdyby były one korzystne z punktu widzenia jakiejś grupy
podatników.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z
dnia 16 czerwca 2009r. w sprawie skargi Prokuratora Okręgowego w Zielonej Górze
jest prawomocny.
Grzegorz